Monday, July 9, 2012

LEA FULL SIM ART SERIES (JULY): Lollito Larkham's 'Souvenirs De Voyages'

 

The brilliant Lollito Larkham takes over at LEA 6 for the JULY round of the LEA FULL SIM ART SERIES (here for full year schedule)
 

This FULL SIM installation will be launched at 6am SLT on SUNDAY the 15th of July 2012

GRAND OPENING: 
'Souvenirs De Voyages' by Lollito Larkham 
(Memories of Journeys of Marcel Chiffon, A Monumentalist Exhibition)

DATE AND TIME: 6am SLT Sunday 15th of July 2012.
LOCATION: HERE AT LEA 6


In Lollito's words (translated from French) :



First of all, thanks to the LEA to rely on my work and to allow me to experiment. Having a whole SIM is something totally new to me.

This installation consists of meshes and the SIM must be visited with the specially conceived sky setting.

It is about independent scenes rather than a narrative set. These scenes establish the memories of journeys of Marcel Chiffon, found in the forms of sketches on the pad left behind after his disappearance (CF. Echapées Nocturnes de Marcel Chifon).

The space is conceived, with the sky setting, to pass from a scene to the other one without real transition, which is intended to give the feeling of travel within a dream.

I wanted to create spaces with the least amount of  bounding as possible.

The sky setting allows for the isolation of scenes from one to the other and also to isolate the SIM from the the rest of the world.

It is conceived to work in complementarity with the light settings of Second Life. 

The Graphic Ultra mode (with Lights  and shadows) are indispensable in order to have the desired rendering.
The use of the lights also requires that the constructions are viewed from a close distance.

I wanted to work on the monumental aspect to make something I don't usually make.Rather than to model and texture scenes in blender, which would have taken months, I preferred to work on the play of lights and  space in relation to sculptures and improbable architectural constructions.

This work gets closer to Land art and to Monumental art.

My first idea was to model and to texture the SIM in blender for mastery of the lighting at a SIM-wide scale, but it was not possible. I thus decided to use SL lights and terraforming.

The light  is a very important aspect. It is important to use the recommended sky setting, and to set your viewers to the 'ultra' graphics mode, and to approach each of the constructions to view the full rendered works.

Also, the intent was to blur the usual frameworks, by making it such that the visitor feels a little disorientated spatially: no drawn road, no guiding paths, an fully open SIM, where we can approach spaces and structures according to various angles,either by foot or flight.

The intention of the layout of the sim - without bounded spaces - and the ambiant light, is that the avatars pass in the background.

Be not surprised if you do not realize that your friends or other avatars are actually next to you. The constructions come to light according to your visit, and shall give you the feeling to move forward of musing in musing.

Thank you for your visit.

Lollito Larkham


ORIGINAL FRENCH

Tout d'abord, merci à LEA de faire confiance à mon travail et de me permettre d'experimenter.
Disposer d'une sim entière est quelquechose totalement nouveau pour moi.
 
Cette installation est composée de meshes et la sim se visite avec le skysetting spécialement conçu.
 
Il s'agit de scènes indépendantes plutot qu'un ensemble narratif. Ces scènes constituent les souvenirs
de voyage de Marcel Chiffon, retrouvés sous formes de croquis dans le carnet laissé derrière lui après
sa disparition (CF. Les Echapées Nocturnes de Marcel Chifon).
 
L'espace est conçu, avec le skysetting, pour passer d'une scène à l'autre sans réelle transition.
matérielle. Je voulais des espaces qui soient le moins possible délimités.
 
Le skysetting permet d'isoler les scènes les unes par rapport aux autres et aussi d'isoler la sim du
reste du monde. Il est conçu pour fonctionner en complémentarité avec les lumières SL. Le mode
graphique Ultra avec Lumières de proximité et ombres et indispensable pour avoir le rendu souhaité.
L'usage des lumières demande aussi à ce que les constructions soient vues de près.
 
J'ai voulu travailler sur l'aspect monumental pour m'écarter de ce que je fais habituellement.
Plutot que de modéliser et texturer des scènes dans blender, ce qui aurait pris des mois, j'ai préféré
travailler sur les lumières et la mise en espace de sculptures et constructions architecturales ?
improbables.
 
Ce travail se rapproche du Land Art et de l'art monumental.
Mon idée première était de modeler et texturer la sim dans blender pour maitriser l'éclairage à
l'echelle d'une sim, mais ce ne fut pas possible. J'ai donc du me décider pour l'usage des lumières de
second life et le terraformage.
 
La lumière tient un place importante, aussi il est conseillé d'utiliser le skysetting de la sim,
de passer en mode graphique "ultra" et d'approcher les constructions pour avoir le rendu final.
 
Aussi, le propos est de brouiller un peu les repères habituels, an faisant en sorte que le visiteur se
sente quelque peu désorienté spatialement : pas de chemin tracé, pas de fil directeur, une sim
ouverte, où l'on peut aborder les pièces et structures selon differents angles, au gré marches ou
vols.

De part l'agencement de la sim - sans espaces délimités - et l'ambiance lumineuse, l'avatar passe au
second plan.
 
Ne soyez pas surpris de ne pas apercevoir vos amis à côté de vous.
Les constructions se dévoilent au fur et à mesure de votre visite, et vous donnerons l'impression
d'avancer de rêveries en rêveries.
 
Merci de votre visite )
 
Lollito Larkham

1 comment:

  1. Hi jayjayzifanwe ,
    Usually I do not read article on blogs, but I would like to say that this write-up very pressured me to check out and do it! Your writing taste has been surprised me. Thank you, quite nice article.


    vanntetting

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